- Wie een website heeft, heeft meestal ook een hostingbedrijf. Maar wat zijn de best beoordeelde partijen?
- Vergelijkingssite webhosters.nl maakte een overzicht van de best beoordeelde hostingpartijen van 2022.
- Opvallend genoeg is er in de top 3 slechts één partij te vinden die een jaar eerder ook in de top 10 stond.
- Lees ook: Komt er verbod op Google Analytics in Nederland vanwege privacy? Onzekerheid houdt aan
Wie een website heeft, heeft meestal ook te maken met een hostingbedrijf. Voor veel bedrijven is het dus belangrijk en essentieel om hiervoor een goede partij uit te zoeken om mee samen te werken. Daarom deed vergelijkingssite webhosters.nl opnieuw onderzoek naar de klantervaringen bij dit soort partijen.
De vergelijkingssite heeft een ranglijst samengesteld op basis van de reviews die klanten gaven over meer dan 300 bedrijven. Voorwaarde was dat een hostingpartij minimaal 25 reviews heeft.
Hieronder de bevindingen van de vergelijkingssite webhosters.nl:
Opvallend aan het geheel is dat bijvoorbeeld de top 3 slechts één partij bevat die vorig jaar bij de top 10 zat. Het gaat hier om Esmero.
XXL Hosting en Hoasted, hoewel ze vorig jaar wel al bestonden, kwamen toen niet voor in de top 10. Maar daarnaast liggen de scores niet heel erg ver van elkaar af.
Nog opvallender is dat een andere vergelijker, hostingvergelijker.nl, er een lijst op nahoudt die er behoorlijk anders uitziet. Deze lijst wordt ook opgebouwd uit beoordelingen van gebruikers over de laatste twaalf maanden. Maar zoals je hieronder kunt zien, werkt hostingvergelijker.nl niet met een minimaal aantal van 25 reviews, maar met een weging tussen het totale aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer.
Daardoor komt bij de ranglijst niet per se de hoogste gemiddelde beoordeling bovenaan, maar de combinatie van veel reviews en een gemiddeld hoge beoordeling.
Gevolg is dat bijvoorbeeld Cloud 86 bovenaan staat bij hostingvergelijker.nl, terwijl dit bedrijf bij webhosters.nl op de tiende plek staat.
Met dit alles is het natuurlijk belangrijk om in het achterhoofd te houden dat beide lijsten werken op basis van klantbeoordelingen. Deze zijn doorgaans alleen razend positief of enorm negatief. Klanten die nooit problemen ondervinden of hun provider goed genoeg vinden, zullen immers niet zo snel een review achterlaten.